Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom:
-
Ustalenie wykonywania bieżących zadań, które zwykle wymagają ścisłej interakcji tak, aby zwiększyć odległości między pracownikami i zachować bezpieczeństwo pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Ustalenie zmianowości pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników przebywających w danym momencie na terenie Schroniska.
-
Zmniejszenie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze wspólnych obszarów.
-
Wyposażenie pracowników schroniska w środki ochrony indywidualnej w tym, maski lub przyłbice, rękawiczki oraz środki do dezynfekcji rąk.
Zalecenia dla pracowników:
-
Tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy zdezynfekować ręce przed rozpoczęciem pracy.
-
Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne podczas wykonywania obowiązków.
-
Zachować bezpieczną odległość ( 2 m) od klientów i współpracowników.
-
Regularnie i dokładnie myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce lub dezynfekować dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%)..
-
Podczas kaszlu i kichania zakryć usta ramieniem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce.
-
Nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
-
Bezwzględnie dezynfekować stanowiska pracy, po zakończeniu pracy . Obowiązkowo dezynfekować powierzchnie dotykowe jak: słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka.
-
Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł.
-
Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
-
Zapewnienie częstego wietrzenia pomieszczeń.
-
Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami.
-
Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
-
Szczególną troską objąć pracowników z grup bardziej narażonych na ryzyko epidemiczne.
-
Kontrolowanie stosowania przez dostawców schroniska środków ochrony osobistej zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
-
Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia i skuteczne poinstruowanie pracowników.
-
Celem ograniczenia kontaktów międzyludzkich zaleca się tam gdzie jest to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji m. in. telefonów, poczty elektronicznej itp.
Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
-
Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem do schroniska i w recepcji informacji o maksymalnej liczbie klientów mogących jednocześnie przebywać w placówce.
-
Umieszczenie na terenie schroniska dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściu na teren placówki, w obszarze recepcji oraz przy wyjściu z toalet.
-
Zakup maseczek ochronnych dla pracowników.
-
Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych instrukcji dot. mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji prawidłowej dezynfekcji rąk.
-
Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków należy przestrzegać wymaganego dystansu przestrzennego między personelem a gośćmi.
-
Ograniczenie do minimum czasu przebywania klienta przy recepcji.
-
Ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości w schronisku – na podstawie liczby dostępnych pokoi liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.
-
Wyłączenie z użytkowania pomieszczeń takich jak: świetlica, sala komputerowa oraz innych, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania. Umożliwienie korzystania z ww. przestrzeni w sytuacji wynajęcia na wyłączność przez gości schroniska wspólnie zakwaterowanych.
-
Bezwzględny zakaz przebywania w schronisku osób tam niezakwaterowanych.
-
Bieżące dezynfekowanie ogólnych toalet, blatu recepcyjnego, klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.
-
Precyzyjne dozowanie profesjonalnych środków myjących.
-
Ograniczenie rutynowego sprzątania pokoi, które powinno się odbywać jedynie na życzenie klienta.
-
Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątnięcie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia.
-
Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji.
-
Personel sprzątający powinien być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem.
-
Pościel i ręczniki należy prać w temp. min 60 ºC z dodatkiem detergentu.
-
W miarę możliwości systematyczne wietrzenie wszystkich pomieszczeń.
-
Dezynfekcja sprzętów udostępnianych gościom po każdym użyciu.
-
Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu potrzebnych numerów telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
-
Poinformowanie wszystkich gości oraz potencjalnych klientów schroniska o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie.
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracowników/obsługi:
-
Obowiązek zapoznania pracowników schroniska odnośnie wprowadzonego protokołu związanego z wirusem COVID-19 (przekazanie najważniejszych wytycznych i obowiązków w tym zakresie).
-
Pracownicy schroniska powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
-
Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach Głównego Inspektoratu Sanitarnego lub Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej, a także obowiązujących przepisów prawa.
-
W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
-
Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
-
Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
-
Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u osoby/klienta zakażenia koronawirusem:
-
W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, gość nie powinien zostać wpuszczona na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
-
Jeśli gość mieszka w schronisku – czasowe odizolowanie go, powiadomienie dyspozytora medycznego o podejrzeniu zakażenia i zgłoszenie incydentu do Dyrektora schroniska, co umożliwi pracownikom ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
-
Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w schronisku i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie SIP oraz GIS odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
-
Wstrzymanie przyjmowania gości, powiadomienie właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.